dodano: 2013-07-08

Peugeot 2008 1.4 HDi - test znajdźto.pl

Lew czy kociak? Peugeot 2008



Peugeot od niedawna przechodzi do stylistycznej ofensywy. Design hitowego 206 po długim czasie zdążył się opatrzyć i Peugeoty w zalewie odważnej konkurencji przestały wyróżniać się na ulicy. Przełomowy dla wizerunku marki okazał się model 208, którego miałem okazję testować rok temu. Zupełnie nowy, nowoczesny i młodzieżowy styl od razu spodobał się klientom i przebojem wdarł się także do pozostałych modeli marki. W tym miesiącu w salonach Peugeota pojawił się model 2008 – bardziej rodzinna wersja małego 208.

 

Wyższy, dłuższy, szerszy…

Peugeot 2008Peugeot 2008 nie jest tylko powiększonym 208. Design jest odrobinę delikatniejszy, ale nadal ciekawy i intrygujący. Przód przypomina mieszankę 208 ze spokojniejszym 301, z fantazyjnie wyrzeźbionymi reflektorami. Tył to mieszanka charakterystycznego kształtu lamp z 208 i dużej klapy bagażnika. Ciekawie prezentuje się linia nadwozia – tylna część dachu jest podniesiona, zapewne w trosce o miejsce na głową pasażerów. Zazwyczaj taki stylistyczny manewr mocno psuje wygląd auta (popatrzcie chociażby na starsze Subaru Legacy czy Land Rovera Defendera), ale nie w 2008. Projektanci Peugeota w miejsce podwyższeniaPeugeot 2008 dach wstawili chromowane listwy, które zamiast uwypuklać „garb” na dachu, paradoksalnie ładnie go ukrywają. 2008 różni się od 208 jeszcze jedną ważną cechą – ma podwyższone zawieszenie. W połączeniu z podwyższonym dachem daje mu to wygląd niewielkiej, ale dzielnej terenówki…, ale nie oszukujcie się – 2008 terenówką nie jest. I nie będzie.

 

Więcej mocy!

Wystarczy spojrzeć na specyfikację napędu – jedyny dostępny to napęd na cztery koła. Co nie oznacza, Peugeot 2008że podwyższone zawieszenie się nie przydaje. Jest fenomenalnie przydatne w mieście, gdzie zewsząd atakują nas wysokie krawężniki, zwalniacze, brukowane drogi czy znienacka pojawiające się dziury. Przyda się też, jeśli mieszkacie za miastem i kawałek codziennej drogi z domu do pracy pokonujecie szutrową drogą. A jeśli droga z pracy do domu jest długa, to wyjątkowo spodoba wam się silnik, który został zamontowany w testówce. Niewielki diesel napędza nie najmniejszy przecież samochód, posiłkując się niewielką ilością ropy – moja średnia (którą z pewnością można obniżyć) to 5,2 litra. Z drugiej strony, robi to wyjątkowo powolnie, bo ma zaledwie 68 koni. Osiągi są zaledwie poprawne. Pozwalają na poruszanie się po mieście i poza nim, ale na jakiekolwiek emocje nie macie co liczyć. Szkoda, bo i zawieszenie, i układPeugeot 2008 kierowniczy sterowany malutką, świetnie leżącą w dłoniach kierownicą mają bardzo duże rezerwy. 2008 bez problemu i precyzyjnie połyka kolejne zakręty, kompletnie nie zważając na jakość drogi, po której się porusza. Na szczęście do wyboru mamy mocniejszego diesla 1.6 (92 lub 115 koni) lub silniki benzynowe 1.2 (82 konie) i 1.6 (120 KM). Szkoda, że pod maską nie znalazło się miejsce na fantastyczny silnik 1.6 Turbo, który mógłby tchnąć w 2008 zupełnie inne życie i zapewnić sporo adrenaliny. Może Peugeot przygotuje 2008 GTi z tym silnikiem? Byłoby super!

 

Rodzinnie i komfortowo

Wnętrze 2008 jest przestronniejsze niż w 208 (dosyć oczywiste) i komfortowo pomieści cztery osoby,Peugeot 2008 a i z pięcioma sobie poradzi. Miejsce pracy kierowcy jest podobne do tego z 208, z którego przejęto świetny, chociaż przez wielu krytykowany układ z zegarami, na które spogląda się nad, a nie przez małą kierownicę. Sporo osób narzeka, że nie da się ustawić fotela i kierownicy tak, żeby ta druga nie przysłaniała zegarów. Ja nie miałem z tym problemu ani w 208, ani w 2008. Co więcej, bardzo spodobało mi się to rozwiązanie. Tak samo jak dotykowy ekran sterujący systemem audio, komputerem pokładowym i nawigacją. Ta ostatnia nie jest zbyt intuicyjna – ustawienie celu podróży jest dosyć skomplikowane. Oprócz tego nie mam do niej zastrzeżeń. Jej wskazania są czytelne i wyświetlają się nie tylko na głównym ekranie, Peugeot 2008 nawigacjaale także na małym ciekłokrystalicznym wyświetlaczu między zegarami. Minusem wnętrza 2008 jest brak miejsca na napój. W konsoli środkowej mamy wprawdzie do dyspozycji dwa duże schowki – ten bliżej deski rozdzielczej jest jednak za duży na standardowy kubek z McDonald’s (za to doskonale mieści portfel, telefon, klucze i jeszcze kilka drobiazgów), a zamykany schowek między fotelami jest do tego nie tylko zbyt głęboki, ale takżePeugeot 2008 bagażnik zbyt cofnięty do tyłu. Kieszeń w drzwiach też się nie nada – zmieści 1,5-litrową butelkę, ale jest wystarczająco obszerna, by przytrzymać ją w pozycji pionowej. W zasadzie to nie tak duży problem, można przecież trzymać schłodzoną colę między nogami. W najlepszym przypadku skończy się to jednak mokrą plamą od skraplającej się wody. Pasażerowie z tyłu też nie mają co zrobić z napojem (ale się przyczepiłem!), mają za to do dyspozycji gniazdko zapalniczki i mnóstwo miejsca na nogi. Skoro już jesteśmy przy miejscu – bagażnik połknie 350 litrów (40 więcej niż w 208), co spokojnie wystarczy dla całej rodziny na weekendowy wypad.

 

Dla kogo jest Peugeot 2008?

Po kilku dniach z Peugeotem 2008 chyba udało mi się znaleźć idealną grupę docelowąPeugeot 2008 dla tego auta. Młode małżeństwo, z jednym lub dwojgiem dzieci, świeżo wybudowanym domkiem na wsi i pracą w centrum wielkiego miasta. Wszechstronny 2008 idealnie wpasuje się w takie realia i zaspokoi wszystkie potrzeby modelowej rodziny – komfort, oszczędność, ciekawy wygląd i brak stresu przy przejeżdżaniu przez delikatne bezdroża czy drapieżne krawężniki. Cena też wydaje się atrakcyjna. Testowana wersja kosztowała 72 tysiące złotych, ale najtańszą wersję można mieć już za 54 tysiące. Z tym samym ciekawym wyglądem i ciut mocniejszym, benzynowym silnikiem. Nie będzie on ekonomiczniejszy od testowanego diesla, ale zapewni trochę lepszą dynamikę. W końcu młode małżeństwa też lubią czasem poszaleć!

Teks i zdjęcia: Samuel Steinborn

Dane techniczne:

Pojemność silnika (l) – 1.4 diesel

Moc maksymalna (KM/obr./min) – 68/4000

Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) – 160/1750

Prędkość maksymalna (km/h) – 159

Przyspieszenie 0-100 km/h – 14,9 s

Pojemność bagażnika (l) –  350

Zużycie paliwa podczas testu (l/100 km) – 5,2

Cena testowanego egz. – 72 100 zł

 

Samochód do testów udostępniła firma Center-Mot.

najnowsze ogłoszenia w tej kategorii

Proszę czekać - ładowanie treści...